چرا کنسول های میان نسلی باید 4K را فراموش کنند؟

0
7

دیجیاتو/ با رونمایی از اسکورپیو و پلی استیشن نئو، کمپانی های ساخت این کنسول ها با شعار «تجربه واقعی گیمینگ با رزولوشن 4K» سعی به جذب مخاطب های خود داشتند. مهم نیست پلتفرم های جدید 2.3 یا 4 برابر نسبت به پیشینیان خود قوی تر باشند، سوال اصلی اینجاست کیفیت بازی های امروزی در چه زمینه هایی افزایش خواهند یافت؟ شاید تفکر خیلی ها سمت رزولوشن بیشتر یا فریم ثابت تر برود. ولی وقتی سخت افزارها پتانسیل های بیشتری دارند، چرا بلندپروازی خود را به چنین چیزهایی محدود کنیم.

سونی و مایکروسافت می خواهند دو بازار را هدف قرار دهند؛ کنسول های کنونی با نمایشگرهای 1080 و پلتفرم های میان نسلی با 4K UHD. در این بین هم بازی ها یکسان بوده و دارندگان پلی استیشن 4 و اکس باکس وان های اولیه از قافله عقب نخواهند ماند. حتی اگر راهنمای سخت افزاری پلی استیشن نئو که چند هفته پیش لو رفته بود را دیده باشید، سونی سازندگان را از ساخت محتوای انحصاری برای کنسول میان نسلی خود ممنوع کرده است.

منتقد یوروگیمر که مطلب پیش رو ترجمه ای از حرف های او با تغییراتی هست، توانسته نسل جدید را به واسطه کارت گرافیک قدرتمند GTX 1080 دیده و عنوان Rise of the Tomb Raider را روی رزولوشون 4K و با فعال سازی قابلیت HDR تجربه کند. آن هم با تنظیمات گرافیکی که شاید ماکزیموم نباشد، ولی به راحتی ورژن اکس باکس وان بازی را کنار می گذارد.

اگر شایعات پیرامون سخت افزار اسکورپیو و نئو حقیقت داشته باشند، کنسول میان نسلی سونی از مایکروسافت ضعیف تر خواهد بود.
او با وجود این که گفت فریم ریت گاهی اوقات بین 35 تا 40 نوسان داشت، اما چیزی که دید به راحتی می توانست لقب شکوهمدانه به خود بگیرد. افکت های بهبود یافته، تکسچرهایی با جزییات بیشتر و رنگ های زنده تر؛ این بهترین تجربه ممکن از Rise of the Tomb Raider بود و در مقایسه با کنسول های کنونی، بدون شک نسل بعد را تداعی می کرد.

نکته اینجاست رسیدن به چنین چیزی، نیازمند یک نمایشگر قدرتمند و هزینه بر است و طبیعتا نمی توانید زیبایی 4K دموی توم ریدر را با رزولوشن 1080 احساس کنید. به نظر می رسد سخت افزارهای جدید هم این گونه باشند و اگر از تلویزیون های Full HD استفاده کنید، تنها برتری که خواهید دید بهبود لبه های تیر یا دندانه دار [همان Anti-Aliasing] بوده و از دیگر ویژگی های چشم نواز از جمله جزییات بیشتر بافت ها خبری نخواهد بود.

اتفاقا خود فیل اسپنسر هم در مصاحبه ای با Giant Bomb گفت بازی های اسکورپیو روی نمایشگرهای 1080 تفاوت کمی داشته و نسبت به اکس باکس های اولیه تنها مقداری بهتر هستند. بنابراین اگر به تلویزیون یا مانیتورهای 4K دسترسی ندارید، بهتر است همان اکس باکس وان های معمولی را خریداری کنید. با این صحبت ها، آیا توسعه دهندگان بهتر است رزولوشن 4K را هدف قرار دهند؟

تصور کنید بازی های کنسول های میان نسلی همانند پی سی تنظمیات گرافیکی گوناگون داشته باشند و خود بازیکن بتواند بین رزولوشن 4K و 1080P یکی را انتخاب کند.
اگر هنوز نتیجه گیری نکرده اید بیایید به یک مسئله مهم دیگر اشاره کنیم؛ کنسول های جدید شاید قوی بوده و بهبود قابل توجهی نسبت به اکس باکس وان و پلی استیشن 4 داشته باشند ولی قوی ترین سخت افزار را که ندارند. بین کارت های موجود، GTX 1080 قدرتمند ترین کارت گرافیک روی این سیاره است. حدس می زنیم محصول جدید انویدیا بتواند بازی ها را با کیفیت بیشتری نسبت به اسکوپیو اجرا کرده و پلی اسیتشن نئو را هم به راحتی از میان بر می دارد.

اکنون تصور کنید دموی 4K توم ریدر برای این کنسول ها منتشر شود. طبیعتا همان کیفیت را نخواهید دید. چون شایعات نشان می دهند تفاوت هایی را شاهد خواهیم بود. با این وجود همچنان رزولوشن 4K زیبا و چشم نوازتر از 1080 هست. ولی بیایید مسئله 4K را کنار گذاشته و با یک دید دیگر نگاه کنیم. آیا تکنولوژی کنسول های جدید می توانند متفاوت به کار گرفته شده و نتایجی بسیار بهتر را بدون خرید یک تلویزیون جدید به نمایش بگذارند؟ یک گیم پلی بهتر به واسطه پلی استیشن نئو و اسکورپیو؛ چون جدا از رزولوشن، قدرت این کنسول ها گزینه های زیادی روی میز توسعه دهندگان قرار داده است.

هم اکنون تقریبا تمام بازی های بزرگ با فریم ریت 30 اجرا می شوند در صورتی که کنسول های میان نسلی می توانند با ارائه یک تجربه 60 فریمی، تاثیر بسیار مثبت تری روی روند گیم پلی بگذارند. اگر پلی استیشن 4 داشته و عنوان The Last of Us را دارید، بروید یک بار روی 30 فریم و بار دیگر با 60 فریم بازی را اجرا کنید تا تفاوت فاحش میان آن ها را متوجه شوید. تازه می توانیم شاهد یک جهان عمیق و باورپذیرتر با به واسطه فیزیک بهتر، شخصیت های بیشتر، هوش مصنوعی طبیعی تر، نورپردازی پویاتر با بهترین تنظیمات گرافیکی ممکن باشیم.

چون نمی خواهیم کنسول ها از دیدگاه گیم پلی تفاوتی داشته باشند بیایید به همین تفاوت های بصری محدود شویم؛ رزولوشن 1080P با 60 فریم ریت و بهبود کیفیت بخش های گوناگون گرافیک. بازهم مزیت بزرگتری نسبت به 4K به نظر می رسد. با سخت افزارهای کنسول های میان نسلی، رزولوشن 4K تنها با فریم ریت 30 و تنظیمات گرافیکی ضعیف تر امکان پذیر است.
بیست و نهم ژوئن امسال بود که کمپانی AMD از کارت گرافیک قدرتمند و 199 دلاری خود را با نام Radeon RX 480 به بازار فرستاد. با توجه به گزارشاتی که تاکنون به دست رسیده، معماری این کارت مشابه تکنولوژی گرافیکی نئو هست. با این تفاوت که RX 480 سرعت بیشتری دارد. بنابراین می توانیم تقریبا قدرت کنسول های میان نسلی را پیشبینی نماییم. بیایید RX 480 را به قطعه ای از یک کامپیوتر تبدیل کنیم.

این کارت گرافیک که از GTX 1060 به عنوان رقیب جدی اش نام می برده می شود، آمده تا کیفیتی به مراتب بهتر از R9 390 و GTX 970 به بازیکن هدیه بدهد. نکته همین جاست؛ این ها همان کارت هایی هستند که شما می خواهید با تنظیمات گرافیکی کنسول ها یا بهتر، تجربه ای 1080P و 60 فریم ریت از بازی داشته باشید. همین منتقد یوروگیمر گفته با چنین سخت افزاری توانسته تا Forza Motorsport Apex اجرا کرده و بیشتر موقعیت ها با رزولوشون 1440P و 8X MSAA فریم ریت ثابت بگیرد.

تصور کنید چنین چیزی روی اسکورپیو ممکن شود؛ رزولوشن 1080P با بیشترین تنظیمات گرافیکی ممکن. گزارش آماری زیر از استیم با ببینید. 95 درصد کاربرهای این شبکه از نمایشگرهای 1080P یا پایین تر استفاده می کنند. درست است 4K نوپا بوده و بعدها جا پای خود را میان گیمرها محکم تر می نماید، ولی مسئله اینجاست اگر کلی تر به قضیه نگاه کنیم، بیشتر بازیکن ها به رزولوشن های بسیار بالاتر اهمیت چندانی نمی دهند. حداقل هم اکنون که این گونه بوده و 4K میان بازیکن ها جای نیافته است.

اسکورپیو و نئو می توانند به معنای واقعی کلمه تجربه یک بازی را تغییر دهند. اما صحبت های اولیه را به خاطر بیاورید؛ اگر به چنین چیزی بخواهیم برسیم مجبوریم قید 4K را بزنیم. چون سخت افزار کنسول های میان نسلی به قدری قدرتمند نیستند که بتوانند این کیفیت را با رزولوشن 4K ارائه دهد. خود شرکت ها هم اجباری بر انتخاب رزولوشن ندارند.

حرف های مایکروسافت را که فراموش نکرده اید؟ یکی از خبرنگارها پرسید آیا توسعه دهندگان می توانند فریم ریت بیشتر با 1080P را جایگزین 4K کنند که سخن گوی مایکروسافت گفت به خود سازنده بستگی دارد. به چنین چیزی سونی هم اشاره نموده است.

اگر نگاهی دوباره به دستورالعمل ژاپنی ها از نئو بیندازیم، متوجه می شویم شاید سونی سازندگان را به 4K تشویق کرده باشد ولی مشکلی با این که توسعه دهندگان یک تجربه بهتر با رزولوشن 1080 ارائه بدهند، ندارد. با تمام این صحبت ها، نظر شما چیست؟ 4K با کیفیت معمولی را ترجیح می دهید یا 1080P با تنظیمات گرافیکی بسیار بالا؟